Måste vs vill

En av de saker jag uppskattar med att vara ledig är att inte ha något planerat. Bara känslan av att jag inte skall göra något eller vara någonstans ett visst klockslag är underbar. Hela den oplanerade tiden blir egotid...jag kan bara göra vad jag vill. Se på TV, surfa, gå ut i skogen, ta en tur med bilen och bara göra saker som jag vill....alla måsten är väck.

"Kan du byta ut jag måste till jag vill", säger en föreläsare jag sett flera gånger. Om jag vill istället för måste leder det till positiva signaler och skapar en målbild av nåt som är färdigt istället för arbetet som krävs för att nå dit enligt samma föreläsare.
Nu känns det inte fullt så enkelt som han vill göra gällande men jag gillar idéen. När jag senare under dagen pratade med L om detta kom orden "bör", "kan" och "skall" in i teorin också...jag kanske får ta allt ett varv till i huvudet. Tills vidare använder jag dock grundtesen.

Dagen har annars varit lugn och skön. En tur ut i mellandagsrean som inte resulterade i något inköp för mig. Tror dock att smakrådsuppgiften sköttes bra.

Dagens film: "The Changeling", mycket bra

Morgondagen kan innebära ett nytt besök i det allmänna tumult som går under namnet mellandagsrea. Dagen skall innebära en långpromenad med vovven.....för att jag vill, inte måste

VCD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0