Göm er!

Andra januari till femtonde februari skall det för första gången på fyrtiofem år ske jakt på varg i Sverige.

"Det finns sedan länge skyddsjakt på varg i Sverige och nu införs också licensjakt på varg. Det är en följd av riksdagens beslut om ny rovdjursförvaltning som ska öka acceptansen för rovdjur. I beslutet ingår tillfällig begränsning av vargstammens tillväxttakt och åtgärder för att stärka vargstammens genetiska status. Licensjakten inleds 2 januari och senare kan det bli flyttning av vargar med östligt ursprung."

Tjugosju stycken skall få skjutas i ett antal mellansvenska län. Detta motsvarar cirka tio procent av den svenska vargstammen.

"Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren. Fördelningen per län baseras på hur vargstammen är spridd i landet. Det innebär cirka en tredjedel av tilldelningen till Värmland och Dalarna – 9 vargar var. En niondel – 3 vargar per län – tilldelas Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län."

De som vill deltaga i denna jakt har fått anmäla intresse och enligt vad jag läst är det 8000 jägare som anmält sig till dags dato.

"Regeringen har beslutat att alla som vill delta i licensjakten ska vara registrerade särskilt för detta i Jaktregistret. En jaktledare ska utses för jakten i förväg."

Jag är jäkligt upprörd över att denna jakt får ske!

Jag förstår de tamdjursägare som haft och har problem med rivna djur men som det står ovan finns det redan rätt till skyddsjakt.
Det som sker nu ser jag endast som ett uttryck för det utbredda varghat som finns och som jag anser vara totalt missriktat.
Jägare har i många år pratat om att vargen tar deras jakthundar. Att många gånger fler hundar körs ihjäl av bilar under jakt nämner man inte ett ord om.
Att många jägare är direkt livsfarliga för andra människor och jaktkamrater med vådaskjutningar och dödsskjutningar varje år är det tyst om.

Jag kan även förstå resonemanget om den inavel som sker med en relativt liten vargstam men att förflytta djur och ersätta dom med andra från östeuropa känns betydligt mer sympatiskt.

Jag undrar hur många av de jägare som skall deltaga i jakten ens sett en varg? Som ens varit inblandad i att en jakthund blivit riven? Som ens sett så mycket som ett spår i skogen?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att vargarna, som är intelligenta varelser, gömmer sig i län som inte fått tillstånd under tiden jakten skall pågå.




Den citerade texten är hämtad från www.naturvardsverket.se



VCD

 


Kommentarer
Postat av: C

Redan överskjutning på varg. Det är för tragiskt...



Mer varg åt folket!

2010-01-04 @ 08:59:02
Postat av: P

Mycket tragiskt...återstår att se vad Naturskyddsföreningen kan åstadkomma med sin EU-anmälan.

2010-01-04 @ 10:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0