Tillverkning pågår!

Efter att ha gjort några kompletterande inköp idag så står nu ett kilo snus i ugnen och myser till sig.

Jag började med att vispa en liter vatten med innehållet i en påse för att därefter lägga till tobak och fortsätta blanda med elvisp.
När detta var blandat fördes geggan över till två plastburkar som skall stå i ugnen 24 timmar.

Efter ett dygn i ugn skall nytt vatten med nytt pulver åter blandas tillsammans med tobaken och åter in i ugnen. Nu i tolv timmar.
När dessa tolv timmar gått skall det mixas en sista gång tillsammans med en klar vätska, som jag just nu glömt namnet på, lite smakämne och sen är det klart. Det rekommenderas fem-sju dagar i kyl för att alla smakämnen skall komma fram ordentligt innan man använder snuset, så på fredag borde jag kunna testa mitt hemgjorda snus.

Det är grymt svårt att köpa dammsugarpåsar. När jag väl kommer ihåg vad min dammsugare heter så får jag åka stan runt för att finna den modell jag skall ha.

Har även köpt på mig lite städprodukter. Får se om det infinner sig någon inspiration imorgon för detta. Om inte så finns ju prylarna när det väl infaller.



VCD

Kommentarer
Postat av: Che

Plast i ugnen!? Det låter inte bra...

2011-01-30 @ 08:22:24
Postat av: P

Det är för ändamålet avsedda burkar som klarar temeperaturer upp till 120 grader. Jag har använt ugnstermometer för att kolla ugnen :)

2011-01-30 @ 12:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0